Anton�n Kanta

FOTOGRAFIE

3. ledna �15. b�ezna 2011



�vodn� slovo curiculum vitae

Geometrie ve fotografi�ch Anton�na Kanty


Anton�n Kanta (26. 11. 1952) je i nen� nezn�m� - st�le zv�dav� Ludv�k Kundera jej p�ed n�kolika lety p�izval k spole�n�m v�stav�m Sdru�en� Q i k n�kolika v�stav�m �ve t�ech�, jihlav�t� �lenov� Klubu konkr�tist� se s n�m p��tel�, ale jeho izolace v Hamrech nad S�zavou, dnes de facto sou��sti ���ru, je samoz�ejm� mnohdy hadicapuj�c�. Nap��klad kdy� jsme s V�clavem Malinou, �editelem Galerie m�sta Plzn�, p�ipravovali pohled na to nejkvalitn�j�� ze sou�asn�, aktu�ln� v�tvarn� sc�ny v kraji Vyso�ina, nebo� on programov� postupn� p�edstavuje to, co je skute�n� �iv� a aktu�ln� mimo hlavn� centra a zvolil jako kl�� jednotliv� kraje, byl Kanta pro n�s nejv�t��m p�ekvapen�m svou originalitou ! Tehdy jsme vystavili to nejsou�asn�j��, dva soubory v�tvarn� fascinuj�c�ch vlastn� sui generis makrofotografi�, detail� struktur ur�it�ho objektu. Rajskou zahradu, 2008 objevil v sekvenc�ch zma�kan�ho igelitu (!), zvl�tn� konceptu�ln� vazbou byla stejn� jedine�n� s�rie Obrazy snu a skute�nosti, 2007 - esteticky jedine�n� detaily z pracovn�ho stolu spole�n�ho p��tele Franti�ka D�rfla, s Jind�ichem Bo�kou dv�ma jihlavsk�mi protagonisty KK ji� za jeho za��tk� v roce 1968. To, co jsem vid�l, mne tak zaujalo, �e jsem se rozhodl : �chci vid�t skute�n� v�e�. Stalo se � a byl jsem nad�en kvalitou a autenticitou dosavadn�ho d�la i jeho kvantitou, dovoluj�c� um�lci ur�it� probl�m do�e�it do konce � Kanta se z�m�rn� nikdy necht�l fotografov�n�m �ivit, aby nepodl�hal jak�mkoliv mimoum�leck�m tlak�m, ale je to skute�n� jeho celo�ivotn� v�e�. Skoro dv� desetilet� �sp�n� vystavoval sv� report�e a potom, v osmdes�t�ch letech, si uv�domil, �e jej dosavadn� report�n� s�rie, p�edev��m sportovn�, by� st�le v�ce akcentoval ryze v�tvarn� kvality, ji� nezaj�maj� - a �e jeho dal�� tvorba bude jin�. A byl jsem mile p�ekvapen, �e do sf�ry ryze v�tvarn� problematiky vstoupil pr�v� u��v�n�m jazyka geometrie. Cyklus S�la tvar� z roku 1989 je dokonce trochu herez� klasick�ch fotografick�ch pravidel. Kr�sn� �ensk� akt v n�m dr�� v p�ti variac�ch r�zn� velk� troj�heln�ky. Potom ov�em opatrn� v�echny troj�heln�ky vy�ezal, jedna s�rie vznikla jejich nahrazen�m fialovou f�li�, druh� f�li� oran�ovou. Oboj� kr�sn�, ov�em jako radik�ln� barevn� kol�ov� z�sah do obvykle intaktn� plochy �ernob�l� fotografie. Potom experimentoval s fotografov�n�m r�zn�ch komorn�ch geometrick�ch objekt�, je� si s�m vy�ez�val a sestavoval, r�zn� modifikoval pr�ci se sv�tlem a st�ny, v�e v tonalit� �ernob�l� fotografie �V cyklu Modr� a �lut� z roku 1994 radik�ln� zas�hl kolorov�n�m n�kolika detail� �ernob�l� geometrick� struktury, vznikl� fotografov�n�m sestavy skel. A v roce 1996 vznikal soubor Setk�n� v prostoru : tam skute�n� jedine�n� vyu�il vztahu geometrick� skladby, zase to samoz�ejm� byly klasick� �ernob�l� fotografie, a barevn�ch z�sah� v podob� fialov�ch lini� a �lut�ch ploch. Prostorov� geometrick� skladba, vytvo�en� v�dy vz�jemn�m podp�r�n�m dvou nebo v�ce kart�nov�ch obd�ln�k� �i �tverc�, jist� velice komorn�, slou�ila samoz�ejm� pouze jako fotografovan� model. V n�m neur�it� prostor zbavil celou sestavu dimenz�, tak�e p�sob� skoro monument�ln�. A barevn� kontrapunkty �lut� vznikly kolorov�n�m n�kter�ch geometrick�ch ploch, objeviv��ch se jako logick� d�sledek ur�it� geometrick� sestavy � a st�vaj� se tak dal�� estetickou, komunika�n� kvalitou, stejn� jako fialov� linie, akcentuj�c� a esteticky p�ehodnocuj�c� t�eba jenom jedin� m�sto, jedin� setk�n� dvou ploch. Oboj� m� samoz�ejm� tak� sv�m zp�sobem konceptu�ln� povahu : vytv��� nov�, ve skute�nosti t�eba nere�ln� vztahy mezi zvolen�mi geometrick�mi elementy. Je to perfektn� estetick� artikulace � ale zrovnatak je to konceptu�ln� navozov�n� �nemo�n�ch vazeb� mezi zvolen�mi prvky. Geometrick� byly i n�kter� autorovy fotografick� kol�e a v minul� zim� vznikl dokonce velice subtiln� soubor �ist�ch asambl��, cyklus V�no�n�, 2009, r�zn� geometricky v plo�e organizovan� h��ky, norm�ln� u��van� p�i zdoben� v�no�n�ch strome�k�. V tom je Kanta skute�n� jedine�n� � v�echno je schopen vn�mat jako potenci�ln� v�tvarnou kvalitu. T�mto u�it�m toho nejbli���ho, co je v dom�cnosti (ale vlastn� tak� sv�m radik�ln�m p�ehodnocen�m dosavadn�ch fotografick�ch �pravidel hry�) se sbli�uje v nej�ir��m smyslu slova se stejn� ojedin�l�m, bohu�el ji� ukon�en�m d�lem B�ly Kol��ov�, samoz�ejm� v �pln� jin�, sv� osobit� syntaxi �.Ka�d� setk�n� s Anton�nem Kantou je v�dy tak� setk�n�m s tv�rcem, schopn�m v�e p�ehodnotit do neutilit�rn� podoby autentick�ho um�leck�ho d�la, co� je v�dy vz�cn�, stejn� jako to, �e si ve sv� izolaci, odk�z�n jen na dostupnou literaturu a kontakty s kolegy, uv�domil, co ji� ve fotografii vykonal a jak radik�ln� odli�n� tedy mus� b�t jeho dal�� cesta .
Ji�� Valoch